C2-palvelimella palvelunestohyökkäys [torjuttu] 2020-01-08

[14:00] Viime yön aikana on alkanut C2-palvelimelle kohdistuva hajautettu palvelunestohyökkäys. Hyökkäys on alkanut hiljalleen ja kiihtynyt päivän mittaan. Palvelu on suurilta osin toiminut normaalisti hyökkäyksen alkuhetkillä, joten sitä ei havaittu heti. Palvelussa esiintyy kuitenkin hitautta ja hetkellisiä katkoksia hyökkäyksen takia. Palomuuri on asetettu agressiivisesti estämään hyökkääviä IP-osoitteita. Kyse on hajautetusta hyökkäyksestä, johon osallistuu satoja palvelimia. Palomuurilla kestää estää kaikki hyökkäykseen osallistuvat IP-osoitteet. Pahoittelut aiheutuvasta haitasta.

[14:45] Palomuuri on estänyt yli 500 hyökkäykseen osallistunutta IP-osoitetta. Tilanne näyttää rahoittuneen ja palvelimen toiminta on jo huomattavasti nopeampaa. Seuraamme edelleen tilannetta.

[16:45] Hyökkäys jatkuu edelleen, mutta palomuuri on estänyt tehokkaasti suurimman osan hyökkäyksestä ja palvelimen toiminta on tällä hetkellä lähes täysin normaalia. Seuraamme edelleen tilannetta, mutta se on pääosin korjaantunut.

[17:30] Hyökkäyksen toinen aalto alkoi. Palvelussa esiintyy hitautta ja hetkellisiä katkoksia.

[20:00] Palomuuri on estänyt jo yli 3000 hyökkäykseen osallistunutta IP-osoitetta. Tilanne on jälleen rauhoittunut, mutta seuraamme edelleen tiiviisti tilannetta.